czwartek, 31 marca 2016

Uporczywy trądzik, na który nic nie działa - co zrobić?

Hej Dziewczyny!

Dzisiejszy post ma na celu nakierować Was jak zacząć działać, a porady będą w dużej mierze zaczerpnięte z mojego doświadczenia. Już pisałam o swoich zmaganiach z tą okropną chorobą tu -> klik.
Sporo czasu minęło zanim dowiedziałam się co jest na rzeczy i dlaczego nic na mnie nie działa, a jeśli już to na krótko.

źródło

Kiedy nic nie pomaga, a dermatolog wypisuje kolejną receptę na maść to czas wziąć sprawy w swoje ręce. W takich sytuacjach lekarz powinien zlecić Wam przeprowadzenie podstawowych badań, które mogą bardzo pomóc w diagnozie problemu. Z własnego doświadczenia wiem, że nie zawsze jest to takie łatwe. Nie wiem dlaczego, ale mnóstwo lekarzy nie zleca badań hormonalnych!
Jest to dość kosztowna sprawa, ale dla własnego dobra warto o to zadbać nawet na własną rękę.

Częstą przyczyną występowania tego rodzaju zmian jest nadprodukcja hormonów płciowych. Udowodniono, iż u 46% kobiet w wieku 18-32 lat występuje podwyższony testosteron. W wielu przypadkach to właśnie podwyższone hormony męskie wpływają na powstawanie wyprysków.

Jakie badania warto zrobić?
  • ogólny stan zdrowia
Wykonanie podstawowych badań jest niezbędne. Mam na myśli badanie moczu oraz morologię.

  • testosteron
Jego poziom często podwyższony jest u kobiet, które mają problemy z funkcjonowaniem jajników np. przy zespole policystycznych jajników. Objawami jego nadmiaru są m.in. trądzik, hirsutyzm, pogrubienie barwy głosu kobiety, zaburzenia miesiączkowania, problemy z poczęciem dziecka czy nawet łysienie androgenowe.

  • kortyzol
Hormon stresu, ale wpływa również na metabolizm i występowanie trądziku.

  • prolaktyna
Dobrze sprawdzić jej poziom przy nieregularnych miesiączkach, cykle są bezowulacyjne, a z tym występują kłopoty z zajściem w ciążę. Kiedy jej stężenie jest zbyt wysokie zaleca się przeprowadzenie badań poziomu hormonów tarczycy.

  • DHEA-S i DHEA-SO4 
Warto wykonać to badanie kiedy zauważymy zmiany takie jak: brak miesiączki, objawy zespołu policystycznych jajników, rozwój cech męskich (np. hirsutyzm).

  • estrogen
Kiedy występują nieregularne miesiączki, a nawet ich brak oraz zmiany trądzikowe dobrze sprawdzić poziom tego hormonu.

  • tarczyca
Warto sprawdzić hormony tarczycowe: TSH, FT3 i FT4. Wynik TSH jest najbardziej czuły i ujawnia nawet te bezobjawowe problemy z tym gruczołem więc na początek można zrobić tylko to badanie. Jeśli jednak wynik nie jest w normie należy zrobić również te pozostałe.

  • wymaz ze stanów zapalnych
Dotyczy osób, które zmagają się z silnym i mocno zaognionym trądzikiem. Zabieg ten pozwoli określić czym jest on spowodowany i jaki antybiotyk będzie najlepszy.

  • nietolerancje pokarmowe
Bardzo często pomijane badanie, które może zdiagnozować problemy z trądzikiem. Warto je sprawdzić jeżeli problemy nasilają się po zjedzeniu czegoś alergennego np. soi, orzechów.

***
To tyle, mam nadzieję, że choć trochę Wam się przyda taki post.
U mnie do określenia problemu wystarczyło ogólne badanie krwi i wymienione hormony również te tarczycowe. 

Pozdrawiam,
J.

12 komentarzy:

  1. Fajny przydatny post ja akurat nie mam problemów z tradzikiem ale na pewno komuś się przyda
    Pozdrawiam
    Lorendezain.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Post niezwykle przydatny przede wszystkim dlatego, że jest napisany w prosty sposób bez zbędnego specjalistycznego słownictwa, które zazwyczaj zniechęca mnie do czytania a teraz wiem jakie badania w razie czego powinnam wykonać ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że wpis okazał się pomocny :)

      Usuń
  3. Dobry pomysł na wpis! Trądzik to często objaw innych zaburzeń. Albo właśnie alergii.
    U mnie takie zmiany okazały się reakcją na kosmetyki. Później dowiedziałam się, że winna była parafina, po odstawieniu kosmetyków z nią, po zmianach nie ma śladu. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się! Skład kosmetyków też ma czasem wpływ na problemy z buzią :)

      Usuń
  4. Bardzo pomocne. Zmagam się z tradzikiem od podstawówki i naprawdę nic a nic nie jest mi w stanie pomoc

    magdawiglusz.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo pomocne. Zmagam się z tradzikiem od podstawówki i naprawdę nic a nic nie jest mi w stanie pomoc

    magdawiglusz.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Zmagam się z trądzikiem od 3 lat lecząc dermatologicznie, w momencie gdy znika mam spokój na jakiś miesiąc a potem zawsze powraca ;< teraz mam moment spokoju z moją cerą nie jest najgorzej, ale mam obawy że znów powróci, mega uporczywy problem ;x

    http://aniam10.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po takim okresie leczenia dobrze zrobić sobie badania, bo może problem leży właśnie tam. Ze mną było podobnie i wszystko wyjaśniło się kiedy je zrobiłam :)

      Usuń
  7. ja mam 31 lat i uporczywy problem z trądzikiem. Odrzuciłam słodycze, ostre przyprawy. Pielęgnację ograniczyłam do jednego kremu i płynu micelarnego. Postawiłam w zimie na mikrodermab i kwasy. Ogólnie jest lepiej, lecz nadal z tym walczę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. właśnie mam dostać skierowanie na badania, ale u mnie zaczęła się masakra po odstawieniu antykoncepcji ;( a ja nie chcę do niej wracać, bo wcale nie jest taka łagodna jak ją malują

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo dobry post i na pewno przydatny dla wielu dziewczyn :) Ja na szczęście nie mam jakichś ogromnych problemów skórnych. Jednak wyobrażam sobie jakie to musi być irytujące i okropne.

    OdpowiedzUsuń

Nie spamuj!
Każdy pozostawiony przez Ciebie ślad będzie przeze mnie zauważony.

Dziękuję za odwiedziny! :)
Jagoda